Testujeme nový web! Zapoj sa do testovania a napíš nám, ako sa ti páči. kontaktuj@wopss.sk Ďakujeme

Odporúčame

GENTLE JAM: Svetové džemy, ktoré je škoda natrieť na pečivo

3. februára 2017 | Blog Na kus reči

Autor:

Príbeh dvojčlennej firmy Gentle Jam sa píše od roku 2014. Zrodil sa v hlave Ivetky Hrabovskej, ktorá 5 rokov pracovala v médiách, ale vždy vedela, že chce podnikať v gastronómii. A tak si vyhrnula rukávy a začala hľadať dieru na trhu. Našla ju a vytvorila rad exkluzívnych džemov a omáčok so špičkovým alkoholom. A to nie je všetko – minulý rok jeden z jej produktov vyhral prestížne ocenenie Great Taste.

Zdieľaj a ukážeš pekné veci o Slovensku
Share on FacebookTweet about this on Twitter

S Ivetkou a jej manželom Matejom sme sa stretli dvakrát. Prvý raz sme fotili, druhýkrát sme sa rozprávali. V oboch prípadoch sme sa v Ivetkine „vyškerenej“ prítomnosti cítili naozaj výborne. Domácky, príjemne, hrejivo. Presne také sú aj jej džemy a omáčky. Robené s láskou, bez podvádzania zákazníka, s hrejivým dúškom toho najlepšieho alkoholu.

Džemy Gentle Jam sú produkované z čerstvých surovín. Odkiaľ ale máte niektoré druhy ovocia teraz v zime?

Väčšinou si vytvárame zásoby počas letnej sezóny. Už sa nám však stalo, že sme napríklad nemali dostatok červených ríbezlí. Podarilo sa nám ich zohnať u iného dodávateľa, avšak za podstatne vyššiu cenu. V takom prípade ale cena nie je podstatná, dôležité je, že potrebnú surovinu máme.

Snažíme sa podporovať ekonomiku štátu a taktiež malých a kvalitných dodávateľov a pestovateľov. Nebrať ovocie z Poľska alebo Maďarska, ktoré je lacné a nie veľmi kvalitné.

A čo exotické ovocie? Odkiaľ ho získavate?

Máme jednu spojku zo Slovenska, ktorá nám dodáva exotické dobroty, ako mango, citrón či ananásy, z rakúskeho BIO veľkoskladu ovocia a zeleniny. Suroviny nám vždy prídu vo vynikajúcom stave.

Každý džem sa pýši originálnym názvom, ktorý nielen zaujme, ale džem aj vystihuje. Viete, čo asi znamená „Medvedia túžba“? Zdroj: Michal Lukáč

 

Ako hľadáte dodávateľov?

Klasicky na internete. Vyhľadáme si ich a potom im voláme. Ak však máme možnosť ochutnať čerstvé sezónne ovocie, ideme priamo za dodávateľom. Keď sme minulú sezónu vyberali čučoriedky, tak sme išli na farmy v Bardejove – prišli sme za pánom majiteľom, čučoriedky sme ochutnali, zachutili nám, a tak sme ich nakúpili na celú sezónu.

Vždy sa snažíme vyberať čo najlepšie ovocie, a to najmä z celého Slovenska. Snažíme sa podporovať ekonomiku štátu a taktiež malých a kvalitných dodávateľov a pestovateľov. Nebrať ovocie z Poľska alebo Maďarska, ktoré je lacné a nie veľmi kvalitné.

Exkluzivita je nielen vo vnútri balenia, ale aj na jeho povrchu. O tom je predsa Gentle Jam. Zdroj: Michal Lukáč

 

Aký je proces výroby? Vyrobíte džem a potom do neho len jednoducho nalejete alkohol?

Výroba je naše know-how. Je to len medzi mnou a manželom. K výrobe poviem len toľko – to najdôležitejšie na celom procese nám trvalo zistiť najdlhšie.

Ty s manželom stojíte nielen za celou výrobou, ale staráte sa aj o celý marketing firmy. Rozmýšľali ste, že by ste touto úlohou poverili niekoho iného?

Už veľa ľudí sa ma pýtalo, či by som nechcela niekoho, kto by sa mi staral o marketing. Moja odpoveď je nie. Nechcem si prehnane fandiť, ale marketing je moja parketa… Proste viem ako Gentle Jam predať a bodka.

Pravdou ale je, že by sme potrebovali pomoc do výrobne. Aktuálne varíme iba my dvaja a veľakrát ťaháme z posledného.

Raz mi jedna pani napísala, že mám na stránke veľkú chybu. Veď také slovné spojenie, ako je pomätená slivka, vôbec neexistuje.

Jednou zo stránok marketingu sú aj názvy produktov. Vznikajú náhodou alebo nad nimi dlho rozmýšľaš?

Ťažko povedať. Pri niektorých viem hneď povedať, ako sa budú volať. Tak vznikla napríklad „Citrónová lady“ – našli sme správnu kombináciu ingrediencií, ochutnali sme to a ja som skríkla: „Vau, to je lady, to je úplná lady, nie je o čom.“ Pri iných to trvá naozaj dlho.

Podmienkou ale je, že názov musí byť originálny, je tak?

Presne tak. Zakaždým sa snažíme vymyslieť produktu vtipný názov. Nech to nie je len také niečo obyčajné, ako napríklad lesná slivka. Radšej to nazvem pomätená slivka.

Raz mi jedna pani napísala, že mám na stránke veľkú chybu. Čo to je za názov, keď také slovné spojenie, ako je pomätená slivka, vôbec neexistuje (smiech).

Na fanpage Ivetka neukazuje len produkty Gentle Jam, ale aj časť zo súkromia. Takto sa napríklad fotia recepty. Zdroj: facebook Gentle Jam

 

V rámci marketingu spravuješ aj svoju fanpage na Facebooku a Instagram, ktorá trochu pripomína osobný blog. Je to pre teba prirodzené a spontánne alebo si ju tak budovala vedome?

Prispievanie na ňu je spontánne. Celá fanpage, to som všetko ja. Prostredníctvom nej chcem ľuďom ukázať aj to, že niečo také exkluzívne sa dá predať úplne prirodzeným spôsobom.

Aj to je jedna z vecí, ktorou sme ľudí zaujali. Vidia, že za Gentle Jamom sú dvaja obyčajní ľudia a nie nejaká veľká korporácia. A preto je fanpage robená po našom. Nezaujíma ma, ako sa čo robí, aké sú odporúčania facebooku. Je mi jedno, ako by mali vyzerať profily, úspešné posty a veci okolo toho.

Vieš si predstaviť nejaké tradičné slovenské jedlo s tvojim džemom alebo omáčkou? Pýtam sa preto, lebo väčšina receptov, ktoré na stránke ponúkaš, sú exotické jedlá…

Je viacero takých, napríklad kačica s brusnicovou omáčkou a medovinou. Medzi také klasickejšie, aj keď nie úplne tradičné, by mohol patriť klasický grilovaný hermelín s brusnicovou omáčkou a medovinou alebo s čučoriedkovým džemom s portským vínom. Alebo slivkový džem so slivovicou je dobrý s plesňovým syrom.

Zistila som, že hruškový džem sa dokonale hodí k údenému jazyku. Marhuľový s mandľovým likérom Dissaronno k prosciutto šunke.

Plesňový syr so slivkovým džemom?

Jednoznačne. Mám rada práve takéto neobyčajnejšie kombinácie. Aj preto počas podujatí ľuďom ukazujem inú dimenziu používania mojich produktov. Džemy nepatria len na pečivo. Respektíve tie moje je absolútna škoda dávať na pečivo. Podávajte ich k čomukoľvek, len nie k pečivu. Lebo v tom prípade „zabijete“ celú myšlienku Gentle Jam.

Musím sa priznať, ja som si tvoj slivkový džem natrela na rožok…

Mohla si ho radšej natrieť na palacinky (smiech). Vidíš, a to mi veľa ľudí píše, že im je ľúto dať Gentle Jam len tak na pečivo, pritom som im o tom ani nepovedala. Väčšina ľudí však nevie, k čomu si takýto džem dať, pokiaľ im to nepoviem. Veď predsa džem rovná sa pečivo.

Ak už chcete jesť tento džem s pečivom, tak s nejakými cookies alebo inými sušienkami. Prípadne urobiť cheescake – ten je výborný s každým džemom. Koniec koncov, na webe mám v detaile každého produktu odporúčania, k čomu sa jednotlivý džem alebo omáčka hodia.

Ochutnávkový stôl Gentle Jam. Vybrať si svojho favorita bolo naozaj ťažké. Zdroj: Michal Lukáč

 

Necháme si teda poradiť. K čomu sa hodí Gentle Jam?

V kuchyni sa s Matejom stále snažíme kombinovať tieto džemy s úplne inými jedlami, než na aké sú ľudia zvyknutí. Výsledkom sú skúsenosti, že hruškový džem sa dokonale hodí k údenému jazyku. Marhuľový s mandľovým likérom k prosciutto šunke. Túto kombináciu som však nevymyslela ja, ale šéfkuchár v Rajeckých Tepliciach. Spolupracujeme s štvorhviezdičkovým Wellness Hotelom Diplomat, v ktorom pracuje.

Takže džemy odporúčaš podávať k mäsu?

Áno. A prečo aj nie? Bežne ľudia jedia kurča s marhuľami – je to taká klasika. Ja som to trochu zmenila a naučila som svoje okolie jesť kuracie mäso s mojim marhuľovým džemom.

Vždy usmiata Ivetka stojí za každým jedným detailom Gentle Jamu. Zdroj: Michal Lukáč

 

Vieš nám povedať, kam najďalej sa dostal váš džem alebo omáčka?

Do Kórei. Bol to slivkový džem s Bacardi rumom (bola to jedna z prvých edícií).

Minulý rok sa si netajila expanziou do zahraničia…

Gentle Jam bol od prvého momentu vytváraný pre zahraničný trh. Potom sme ale zistili, že na Slovensku máme slušný dopyt, a tak sme zostali pri zemi. Aj napriek možným zahraničným spoluprácam sme sa rozhodli zostať na Slovensku. Od spustenia však prešli už 2 roky, počas ktorých sme sa posunuli vpred míľovými krokmi.

Ako ste na tom teraz?

Aktuálne sme pred podpisom zmluvy s jednou českou firmou, ktorá bude mať výhradné zastúpenie v Českej republike. Bolo to vážne rozhodnutie, ale nakoniec sme sa rozhodli dať im zelenú.

Veľký potenciál vkladám aj do nemeckého a rakúskeho trhu. Je niekoľko firiem, ktoré už v týchto krajinách o nás prejavili záujem, ale zostávam nohami na zemi. Niekedy asi treba trošku spomaliť.

Kto všetko kupuje tvoje produkty? Sú to ľudia, firmy alebo reštaurácie?

Asi 60 percent tvoria firmy, ktoré kupujú naše produkty ako firemné darčeky. A to nielen pred Vianocami, ale aj počas celého roka. Teraz však máme spracovaný personalizovaný koncept pre hotely, takže cieľ na tento rok je dostať Gentle Jam produkty na recepcie čo najväčšieho počtu 4 a 5-hviezdičkových hotelov na Slovensku.

Veľmi dobre sa však na našom trhu ujali aj riadené ochutnávky. Gentle Jam párujeme s rôznymi druhmi jedál a ponúkame tak klientom ozajstný gastronomický zážitok.

Fakt je ten, že čím ďalej, tým viac mladomanželia upúšťajú od veľkých svadieb a radšej chcú blízkym dopriať dokonalý zážitok. A to nielen po vizuálnej stránke, ale najmä gastronomickej.

Ak by si mala porovnať tieto a predchádzajúce Vianoce, bol medzi nimi nejaký rozdiel?

Od augusta sme plnili sklad tak, aby sme boli poriadne zásobení, lebo minulé Vianoce nás viac než prekvapili. Napriek tomu, že sme ho naplnili niekoľkonásobne, niektoré produkty sme museli aj tak dovárať. Počet objednávok stúpol asi o 100 percent.

Počas Vianoce ste mali 300-kilovú objednávku. Ako rýchlo sa dá takáto veľká objednávka vybaviť?

Tak tá 300-kilová objednávka nám pekne spestrila predvianočný frmol (úsmev). Vybavili sme ju asi do 3 týždňov.

Svadobná edícia alebo inak povedané darčeky pre svadobčanov. Zdroj: archív Gentle Jam

 

Aktuálne ste na trh prišli so svadobnou edíciou…

Už dlho som sa pohrávala s touto myšlienkou a konečne nadobudla hmotné predstavy. Vytvorila som Black & White svadobnú kolekciu Gentle Jam, ktorá má tri varianty svadobných darčekov. Nazvala som ich MINI, WAU a EXCLUSIVE.

Fakt je ten, že čím ďalej, tým viac mladomanželia upúšťajú od veľkých svadieb a radšej chcú blízkym dopriať dokonalý zážitok. A to nielen po vizuálnej stránke, ale najmä gastronomickej.

Taktiež ponúkate nové druhy krabíc či darčekové balenia. Vašim cieľom bolo rozšíriť ponuku alebo to bolo dopytom trhu?

Vždy sa snažím Gentle Jam šperkovať a vyvíjať. Nakoľko chcem ľuďom prinášať vždy niečo nové a jedinečné, dala som si na mieru vytvoriť kašírované krabice na 1 a 2 kusy produktu. Aby aj jeden produkt vyzeral ako dokonalý darček. Môžem úprimne povedať, že tieto krabice majú neuveriteľný úspech. Za posledných pár mesiacov sme z nich predali vyše 1000 kusov.

Minulý rok ste získali prestížne ocenenie Great Taste…

O súťaži som sa dozvedela už dávnejšie, no čakala som, kým vymyslím takú chuť, ktorá bude špecifická a zrelá na úspech. Stalo sa. Súťaž Great Taste sa radí medzi svetové gastronomické súťaže, v ktorej hodnotí viac ako 10 000 produktov vraj najprísnejšia 400-členná porota pozostávajúca z prevádzkarov najznámejších reštaurácii, kuchárov ocenených Michelinskými hviezdami, gastrokritikov a gastro-odborníkov.

Čo je najzaujímavejšie, všetky produkty sa ochutnávajú naslepo a hodnotí sa výlučne chuť produktu bez obalu a marketingového pozadia produktu. My sme získali zlatú hviezdu.

Čo to pre teba znamenalo?

Je to skvelá motivácia pokračovať v tejto práci. A ozaj, tento rok sa zúčastníme opäť a do súťaže pošleme Charlottinu BBQ – barbecue omáčku s Bruichladdich Port Charlotte whiskey.

 

O autorovi

Adriána Heglasová

Adriána Heglasová

Pochádza zo Žiliny, ktorá je jej srdcu blízka. V Bratislave študuje slovenský jazyk a literatúru, takže v budúcnosti si možno od nej prečítate nejakú knihu. Má rada všetko leopardie, gerbery, steaky, futbal a rock. Vo voľnom čase organizuje, číta a večne nestíha. Zaujíma sa o slovenskú tradičnú kultúru, preto ak viete o niečom, kde sa skloňuje slovo folk, neváhajte jej napísať na adriana.butkova@wopss.sk

Zdieľaj a ukážeš pekné veci o Slovensku
Share on FacebookTweet about this on Twitter
lista

Mohlo by Vás zaujímať