Testujeme nový web! Zapoj sa do testovania a napíš nám, ako sa ti páči. kontaktuj@wopss.sk Ďakujeme

Odporúčame

Monika Kompaníková: Piata loď

19. júna 2017 | Blog Recenzie

Autor:

Slovenská kinematografia zaznamenala na tohtoročnom filmovom festivale Berlinale nevídaný úspech: najnovšia snímka Ivety Grófovej priniesla domov Skleneného medveďa poroty Generation Kplus. Nie, nejde o omyl ani o chybnú rubriku. Knižnú recenziu začíname zmienkou o filme, pretože práve ten podnietil širší záujem o jeho knižnú predlohu, ktorou je román Piata loď od Moniky Kompaníkovej. Nie je to však prvýkrát, čo tento titul vzbudil rozruch – už v roku 2011 totiž získal ocenenie Anasoft litera a po šiestich rokoch sa dočkal reedície pod hlavičkou vydavateľstva Artforum.

Zdieľaj a ukážeš pekné veci o Slovensku
Share on FacebookTweet about this on Twitter

Čitateľ by sa mohol názvom knihy nechať poľahky zmiasť: téma románu nijako nesúvisí s námorníctvom a loď v titule je iba odkazom na kľúčový sen protagonistky, v ktorom sa odráža nemohúcnosť dieťaťa čeliť tlaku prostredia, v ktorom vyrastá. Jarka, ktorá rozpráva svoj príbeh, sa v ňom vracia ku konkrétnej spomienke z detstva. Sústredí sa na niekoľko desiatok hodín strávených v záhradnej chatke, počas ktorých musí náhle vystúpiť zo svojho doterajšieho života a prijať zodpovednosť za dospelého človeka, v ktorej ostáva viac-menej odkázanou len sama na seba.

Kompaníková aj v neskoršej tvorbe (pozri Na sútoku, Artforum 2016) dokazuje, že má neobyčajný cit pre vnímanie sveta očami dieťaťa. Tento uhol pohľadu jej umožňuje pozorovať tie stránky reality, ktoré dospelým unikajú, a vedie k paradoxnému poznaniu, že problémy dospelých sú z hľadiska dieťaťa zanedbateľnými, zatiaľ čo skutočné drámy sa dejú na ihrisku útlej mladosti: formujú sa náznaky budúcej revolty voči rodičom, zodpovednosť za život iných prichádza skôr, než sú detskí hrdinovia pripravení prevziať ju za ten svoj.

V rámci príbehu do popredia vystupujú tri hlavné postavy – Jarka, jej mama Lucia a stará mama Irena, ktorých vzťahy a konflikty sa objasňujú v rámci troch časových rovín. Tie by sa však azda dali učesať do lineárnejšieho rozprávania a hoci sa na časovej osi príbehu dá v každom momente pomerne spoľahlivo zorientovať, skokovitá časová kompozícia nepôsobí vždy funkčne. Text je navyše rámcovaný pomerne voľne a vzhľadom na rozsah či vývoj postáv by sa vtesnal azda viac do definície novely než románu, avšak aj bez ohľadu na podobné teoretické problémy ho možno považovať za reprezentatívnu vzorku súčasnej slovenskej prózy.

V kníhkupectvách je možné Piatu loď nájsť i v špeciálnom vydaní s priloženým CD, na ktorom sa nachádza soundtrack k filmu naspievaný Katarziou. Aké dojmy však text po prečítaní zanecháva? Tiesnivé z pocitu bezmocnosti vo vzťahu k dospelému svetu, ktorý na svoju minulosť zabudol, ale i akési neisté tušenie budúcnosti, ktorá dáva nádej na loď, ktorú možno kormidlovať do prístavu, aký si človek vyberie sám – bez ohľadu na to, ktorým smerom a akou silou udierajú vlny neovplyvniteľného.

O autorovi

Martin Makara

Martin Makara

Spišiak ako srdcom, tak prízvukom. Dušou má najbližšie k umeniu a káve, fyzicky väčšinou k počítaču, na ktorom tvorí svoje literárne experimenty. Vegetarián, pacifista a pseudofilozof. Zbiera prvé skúsenosti s organizáciou kultúrnych podujatí v rodnom meste. Ak sa chcete naučiť autenticky zaťahovať po východniarsky, prípadne sa podeliť o podnet na článok o káve či kultúre, rozhodne uchovajte v pamäti mailovú adresu martin.makara@wopss.sk

Zdieľaj a ukážeš pekné veci o Slovensku
Share on FacebookTweet about this on Twitter
lista

Mohlo by Vás zaujímať