Testujeme nový web! Zapoj sa do testovania a napíš nám, ako sa ti páči. kontaktuj@wopss.sk Ďakujeme

Odporúčame

Zdroj: Michal Lukáč/Wopss.sk

Slevoking.cz: Portál, ktorý stavil na cestovanie a tímovú prácu

23. decembra 2016 | Blog Na kus reči

Autor:

Traja mladí šikovní chalani Peter Kóša, Lukáš Fecko a Tomáš Čmelík spojili svoje mladé sily a na svete sa objavil zľavový portál Slevoking.cz, v slovenskej verzii Zlavoking.sk. Zameriava sa na cestovanie a záujemcom o spoznávanie nových krajín má celý proces čo najviac spríjemniť a uľahčiť. Aký príbeh sprevádzal cestu na druhé miesto v Českej republike medzi zľavovými portálmi, nám porozprával Peter Kóša.

Zdieľaj a ukážeš pekné veci o Slovensku
Share on FacebookTweet about this on Twitter

Čím sa Slevoking a Zlavoking odlišujú od ostatných zľavových portálov?

Vystihujú ich predovšetkým dva prívlastky – mladí a inovatívni. Slevoking.cz vznikol v roku 2014 a aktuálne funguje tri roky. Sme partia mladých, podnikavých ľudí, ktorí rozmýšľali, do čoho sa pustiť. Pri rozhodovaní zavážilo, že sme sa v tomto biznise pohybovali už v minulosti a rozhodli sme sa skúsiť to po svojom.

V predošlej firme sme neboli spokojní s jej manažmentom. Podľa nášho názoru nebola dostatočne inovatívna. Čo je však ešte podstatnejšie, nebola k nám dostatočne férová. A my – mladí, plní ideálov – sme sa, samozrejme, rozhodli, že to skúsime robiť lepšie. A poctivejšie.

Čomu vďačíte za úspešné rozbehnutie vlastnej firmy?

Našimi pohonnými látkami boli nadšenie a dravosť. Firmu sme rozbehli úplne sami – spojili sme dokopy vlastné peniaze. Nestojí za nami žiadny investor. Boli sme však pod tlakom jednej obrovskej výzvy – museli sme portál spustiť načas a vedeli sme, že musí začať okamžite zarábať.

Čo máš na mysli pod slovom „načas“?

V tomto prípade je dôležité spomenúť jednu vec. Nie sme typický zľavový portál. Sme portál zameraný na cestovný ruch, preto sú pre nás kľúčové dve obdobia, a to Vianoce a letná sezóna.

Projekt sa nám podarilo spustiť v apríli. Dovtedy sme stihli odstrániť chybičky a pripraviť dobré produktové portfólio na leto. Ak by sme neboli stihli spustenie pred letom, nemalo by to význam. Projekt by nemal na fungovanie dostatok financií a ďalší polrok by sme už nemohli potiahnuť.

O časovom vyťažení zrejme ani nie je nutné polemizovať.

Človek pracuje asi 18 hodín denne a niekoľko mesiacov spí v provizórnej kancelárii (smiech).

Platí u nás heslo: „Každý, kto u nás pracuje, má byť pri práci šťastný.“

Ako to zvládali ostatní členovia tímu?

Ja a Tomáš sme pracovali doslova full time, pričom sme mali úspory na pár mesiacov. Náš tretí spoločník, ktorý je zároveň naším programátorom, úspory nemal. Tiež však zaťal zuby a šiel do projektu naplno. Okrem práce pre Slevoking.cz sa zároveň venoval štúdiu, a aby mal príjem, tak pracoval part time – počas noci pre nás programoval. Takže spolu zvládal dve práce a školu. Týmto spôsobom fungoval až do chvíle, kým prišli prvé reálne financie z firmy. A hneď ako bolo jasné, že projekt má význam a napreduje, prerušil štúdium, presťahoval sa k nám do Brna a celý svoj čas venoval projektu.

Keď dokopy pracuje viac ľudí, zvlášť keď pracujú v strese a 18 hodín denne, často dochádza ku „skratom“. Ako ste to vy, ako trojica, vydržali?

Vedeli sme, že musíme. Ak chceme uspieť, je to naša jediná možnosť. Vnímali sme to ako životnú šancu. Každý bol z relatívne bežnej rodiny a chceli sme vytvoriť niečo, čo bude mať zmysel. Museli sme sa preniesť cez problémy, zaťať zuby a nejako to zvládnuť. Hádky sa, samozrejme, vyskytli. Najmä, keď prišiel stres. Keď sme málo spali, keď bol nedostatok financií… Ale tým, ako sme spolu často, sme sa to naučili zvládať.

Hugo – firemný maskot, ktorý zamestnancom robí spoločnosť v kancelárii. Zdroj: TPF group s.r.o.

Hugo – firemný maskot, ktorý zamestnancom robí spoločnosť v kancelárii. Zdroj: Slevoking

 

Mali ste pri zakladaní firmy nejaké eso v rukáve?

Boli sme relatívne skúsení obchodníci v brandži. A asi ako pri každom úspešnom podnikaní, aj pri nás stálo šťastie. Moji rodičia podnikali v cestovnom ruchu na maďarskom trhu, čo pre nás predstavovalo obrovskú výhodu. Získal som tak prvé kontakty a sieť sa rozširovala.

Zamýšľate sa niekedy aj nad tým, čo by ste robili, keby sa projekt nebol vydaril? Keby sa vám nebolo podarilo odštartovať ešte pred sezónou?

Povedali sme si, že aspoň získame cennú skúsenosť. Nebolo nad čím rozmýšľať – sme mladí, máme obrovskú časovú kapacitu, nemáme žiadne záväzky, nemáme prakticky žiadne výdavky. Ja som študoval, ale štúdium som prerušil s tým, že ak by projekt vyšiel, tak uvidíme, čo s ním ďalej. Ak by to nevyšlo, vrátil by som sa do školy.

Prečo si vlastne začal podnikať? Čo ťa motivuje?

Najviac pravdepodobne sloboda a nezávislosť. Moje výsledky záležia na mne a na mojom tíme. Je to veľká zodpovednosť, sloboda, risk i neistota, no stojí to za to. Určite by som nemenil.

Nemal si pred štartom projektu obavy?

Samozrejme, že som mal. A bolo už aj obdobie, keď som si myslel, že to nezvládneme. Ako nesmierne plus a základ nášho úspechu vnímam to, že sme boli traja. Vzájomne sme sa mohli podporovať alebo sa vzájomne dopĺňať, a doteraz to tak je.

Ako ste svoju sieť rozširovali? Využívali ste hlavne priamy kontakt?

Aj. Ale najviac sa osvedčili referencie. Nadväzovali sme kontakt s podnikmi, na ktoré sme mali dobré ohlasy od firiem, ktoré už s nami spolupracovali.

Máte popri pozitívnych referenciách aj nejaké iné kritériá, ktoré musia spolupracujúce podniky spĺňať?

Na obchodných partnerov máme relatívne vysoké nároky. Pred nadviazaním spolupráce každý podnik prechádza určitou previerkou, z dostupných zdrojom overujeme jeho finančnú kondíciu a úroveň služieb, ktoré poskytuje zákazníkom. Taktiež berieme do úvahy osobnosť zodpovedného človeka.

V prípade, že nám konkrétny človek nevyhovuje, napríklad máme pocit, že je neférový, podvádza zákazníkov alebo z neho nemáme celkový dobrý dojem, tak s ním neuzatvoríme biznis. Vnímame to ako časovanú bombu.

Zakladatelia Slevoking.cz – Peter Kóša (nalavo) a Tomáš Čmelík (napravo) Zdroj: Slevoking

 

Aká je najsilnejšia vlastnosť vášho tímu?

Všetci sme schopní a ochotní zvládať neskutočné množstvo práce. „Výhodou“ je, že nikto ešte nemá rodinu a vekový priemer je asi 23 rokov. Aj ľudia, ktorí sa u nás uchádzajú o zamestnanie, sú v 90 % prípadov mladí, asi tento typ ľudí priťahujeme. Za tie roky sme sa naučili neskutočne veľa ohľadom výberu správnych uchádzačov.

Obrovskou devízou je náš aktuálny stav – máme okolo seba veľmi schopných a spoľahlivých ľudí, ktorí odvádzajú výbornú prácu. Obdobných ľudí to priťahuje, a takto organicky rastieme. Snažíme sa pracovať skôr v malom kolektíve, ktorý je maximálne efektívny a produktívny.

Povedal si, že sa riadite heslom „byť v práci šťastný“. Čo si pod tým, vo vašom ponímaní, môžeme predstaviť?

Človek trávi väčšinu dňa, ak nespí, v práci. Je preto nevyhnutné, aby si užíval to, čo robí, inak kvalita jeho života bude nízka. Hľadáme ľudí, ktorí sa vedia pre prácu nadchnúť, následne robíme všetko preto, aby do práce chodili radi a ostali vo firme. Oveľa ľahšie nájdeme dobrého obchodného partnera, ako dobrého človeka do firmy.

Záleží nám na vytvorení príjemného prostredia. Máme vlastného maskota, je to živý pes a volá sa Hugo. Čo sa týka našich zamestnancov, najviac si zakladáme na výkonoch. Prirodzene majú u nás aj isté benefity, napríklad platenú 15-minútovú prestávku či oddychovú miestnosť, kam môžu ísť relaxovať a kde sú k dispozícii spoločenské hry alebo gauč.

Ďalšou nezanedbateľnou výhodou je, že každému zamestnancovi poskytujeme dva pobyty zdarma. Naši ľudia sú radi, lebo je to pre nich v podstate dovolenka. Zároveň tým rastie kvalita našich služieb. Ak nám totiž zavolá nejaký zákazník a chce zistiť konkrétnu informáciu o konkrétnom pobyte, vtedy človek od nás, ktorý priamo na mieste strávil 2 – 3 dni, vie potrebné informácie poskytnúť.

Ako prvý portál sme pri nadväzovaní spolupráce zvolili osobné stretnutia a zároveň sme prví začali nakrúcať videá.

Prečo ste sa rozhodli práve pre oblasť cestovného ruchu?

Cestovanie je pre nás najsympatickejším segmentom trhu. Zároveň tvorí najväčší objem predaja, zhruba 80 %, bola to teda logická voľba. Chceli sme sa venovať len určitému segmentu a ten robiť poriadne. Zo skúsenosti viem, že robiť i tento jeden segment dôkladne vyžaduje neskutočné úsilie. Nedokážem si predstaviť, ako naši konkurenti manažujú predaj cestovania, hamburgerov, masáží, jázd na Porsche a iných produktov zároveň.

V rámci segmentu cestovania sme si položili otázku, čo ľudí trápi a čo na trhu nemajú. Podľa nás im prekážala relatívne nízka kvalita služieb, nedostatok informácií a určitý druh pobytov – pobyty v zahraničí. V tom sme videli príležitosť. Chceli sme zákazníkovi celý nákupný proces spríjemniť a uľahčiť. Ako prví sme začali zákazníkov informovať o tom, či je ich termín dostupný alebo nie, a následne sme im zdarma vykonali rezerváciu. Problém s jazykovou bariérou tak takmer úplne odpadol.

Nestretávate sa na slovensko-českom trhu často s neférovosťou?

Myslím, že už to funguje určite férovejšie, ako v minulosti. Na začiatku, keď vznikol trh portálov, bola veľmi nízka kvalita produktov, ktorá sa, našťastie, začala zvyšovať. Exponenciálne. Vďaka internetu sa informácie šíria bleskovo, a ak firma poskytuje nekvalitné či neférové služby, ľudia sa to dozvedia. Dlhodobo tak prežijú iba šikovní a poctiví.

My sme na kvalitu dbali už od začiatku. Ako prvý portál sme pri nadväzovaní spolupráce zvolili osobné stretnutia a zároveň sme ako prví začali nakrúcať videá. Vedeli sme, čo predávame. Veľmi nám pomáhajú pozitívne recenzie, prípadne keď sa zákazníci pýtajú ostatných, či majú s nami nejakú skúsenosť a pozitívne povedomie sa šíri ďalej. Aj keď nás nikto nepoznal, my sme sa zaručili za kvalitu hotelov. Osobne sme ich nakrútili, čo síce predstavovalo obrovské časové navýšenie procesu, ale v konečnom dôsledku sa to vyplatilo.

Tím slevokingu je sympatický, mladý a energický. Zdroj: Slevoking

 

Koľko videí už máte na konte?

Myslím, že približne sto. Na začiatku sme videá strihali na starom notebooku, ktorý jedno video komprimoval celú noc. Postupom času však úroveň samotných videí rástla. Aktuálne máme už špičkovú techniku vrátane drona. Je to samostatná pracovná náplň pre jedného človeka vo firme.

V rámci vášho projektu ste sa rozhodli podporovať niektoré dobročinné subjekty. Prečo?

Toto je jedna z vecí, ktorú sme nedokázali robiť v predošlej spoločnosti, ale veľmi sme sa tejto myšlienky držali. Za prvý rok fungovania sme vyzbierali pár desiatok tisíc českých korún. Ambície boli ešte väčšie. Len čo sa zvýšili naše tržby, išli sme do väčších projektov. Do tejto chvíle sme pomohli viacerým útulkom, dlhodobo pomáhame malému Filipkovi. Charita funguje tak, že my sprostredkovávame tok peňazí od zákazníkov smerom k charitatívnemu projektu.

Zaisťujeme transparentnosť, preukázateľne odovzdáme vyzbierané zdroje, pri odovzdaní robíme fotodokumentáciu či video a každého zákazníka, ktorý prispel, následne informujeme. Prvý rok sme fungovali tak, že ľudia mohli prispieť 20 korunami alebo 1 eurom. Neskôr sme im ale dali možnosť prispieť väčšou sumou. S možnosťou prispieť viac, sa zvýšil príspevok na charitu o viac ako 200 %. Je to zaujímavé, lebo sme zistili, že ľudia prispievať chcú. Prispievajú relatívne veľa a relatívne často.

Aké sú vaše ďalšie plány?

Chceme rásť. A chceli by sme, aby tento projekt bol základným kameňom pre ďalšie projekty. Obrovský potenciál vidím práve v cestovnom ruchu. Človek musí robiť niečo, o čom niečo vie. V cestovnom ruchu je veľa problémov a každý problém vnímame ako príležitosť vyriešiť ho.

O autorovi

Samuel Chrťan

Samuel Chrťan

Narodil sa v Bratislave, kde aj študuje žurnalistiku. Medzi jeho životné vášne radí predovšetkým hudbu, futbal a svoju milú. Rovnako sa zaujíma o folklór a tiež ho môžete stretnúť ako dobrovoľníka vo viacerých neziskových organizáciách. Sníva o tom, že si raz ľudia porozumejú a budú sa mať radi. Zvedavosť ho sprevádza od malička, preto sa určite bude zaujímať aj o tajomstvá, ktoré by ste mu napísali na: samuel.chrtan@wopss.sk

Zdieľaj a ukážeš pekné veci o Slovensku
Share on FacebookTweet about this on Twitter
lista

Mohlo by Vás zaujímať